Przed rozpoczęciem pracy należy otworzyć okieno dialogowe Settings (opcja File->Settings) i ustalić katalog roboczy oraz typ używanych plików: FIT, FTS lub PIC (rys.1.1.).
Rys.1.1. Okno ustawień
Working path: katalog roboczy. Jest to miejsce, w którym będą przechowywane wszystkie przetwarzane pliki oraz tworzone pliki robocze programu. Ustalenie katalogu roboczego jest bardzo istotne, ponieważ szereg operacji program wykonuje bezpośrednio na plikach i musi znać ich lokalizację. Spotkałem się z opinią (m.in. Jim Salomon), że należy unikać zbyt długiej ścieżki o wielu zagłębieniach, ponieważ może to prowadzić do problemów z działaniem programu. Sam jednak nigdy nie zauważyłem podobnych efektów.
File type: format (typ) plików. Wybór formatu plików zależy przede wszystkim od tego w jaki sposób pozyskujemy materiał źródłowy. Format FIT (FITS) jest formatem 16-bitowym powszechnie używane w programach do obróbki zdjęć astro. W tym formacie informacje o każdym kolorze przechowywane są w oddzielnym pliku - zdjęcie kolorowe jest więc zapisywane jako trzy pliki i każdy z nich należy przetwarzać osobno. Format PIC to raczej unikalna cecha Iris'a. Jest to również format 16-bitowy, w którym można jednak przechowywać zarówno obrazy w odcieniach szarości jak i kolorowe. W tym drugim przypadku dane dotyczące wszystkich kolorów są zapisane w jednym pliku (pojedynczy punkt obrazu jest opisany za pomocą 48 bitów). Zaletą korzystania z formatu PIC jest możliwość operowania na całym obrazie bez konieczności obróbki każdego koloru osobno, wadą natomiast konieczność operowania całym obrazie bez możliwości ingerowania w każdy kolor osobno :). Który z formatów należy stosować? Jeżeli zdjęcie zostało wykonane dedykowaną do astro zastosowań kamerą B/W przez kolorowe filtry konieczna jest obróbka każdego koloru osobno (tak więc raczej format FIT). Jeżeli zdjęcie zostało wykonane aparatem cyfrowym można je zapisać i przetwarzać w formacie PIC (ten format poleca autor Irisa). Dalszy opis zakłada wybór tego właśnie formatu.
Uwaga: Nie jest możliwe jednoczesne wykorzystanie plików FIT i PIC. W przypadku większości operacji wykonywanych w Iris'ie określana jest tylko nazwa pliku, rozszerzenie program przyjmuje domyślnie na podstawie parametru File type. Pliki o innych rozszerzeniach są ignorowane.
Pozostałe opcje zawarte oknie dialogowym Settings nie mają znaczenia dla opisanych poniżej operacji.
Właściciele aparatów cyfrowych z zapisem w formacie RAW powinni dodatkowo wybrać typ używanego aparatu, metodę interpolacji plików RAW i ewentualny balans bieli. W tym celu należy otworzyć okno dialogowe Camera settings (rys.1.2.), klikając na trzecim od prawej przycisku na pasku narzędziowym programu (rys.1.3.). Istotne opcje znajdują się w dolnej części w sekcji Digital camera.
Rys.1.2. Okno ustawień aparatu
Rys.1.3. Przycisk otwierający okno ustawień kamery
Model: model aparatu. Ten parametr informuje program o formacie plików RAW.
RAW interpolation method: metoda interpolacji plików RAW. Parametr określa w jaki sposób pliki RAW będą przekształcane do "czytelnej" postaci. W dokumentacji autor zaleca zastosowanie interpolacji liniowej (opcja Linear), która powinna zapewnić najlepszą ostrość uzyskanym obrazom, jednak w innych opracowaniach (Jim Salomon) zalecana jest interpolacja gradientowa (opcja Gradient). Parametr ten jest ściśle związany ze sposobem zapisywania plików RAW przez aparaty cyfrowe i różnych sposobów ich przekształcania na wynikowe zdjęcie. Dokładne przedstawienie tego problemu wykracza poza ramy tego opisu i zostanie mu poświęcony osobny materiał.
White balance: balans bieli. Jeżeli chcemy, aby dla każdego z otwieranych plików RAW był zastosowany automatyczny balans bieli należy włączyć opcję Apply i określić współczynniki dla kanałów R (czerwony), G (zielony) i B(niebieski). W przypadku obróbki zdjęć astro operacja ta wykonywana jest dopiero w końcowym etapie obróbki i opcja ta pozostaje wyłączona.