W przypadku obróbki plików 16-bitowych pojawia się "drobny" problem, który wynika z nietypowego traktowania danych. O ile większość programów zapisując dane posługuje się formatem bez znaku (co przy 16 bitach daje zakres 0-65535), to autor IRIS-a zdecydował się na zapis ze znakiem (co daje zakres -32768..+32767). Liczba wartości w obydwu przypadkach niby ta sama, ale po załadowaniu pliku "bez znaku" wszystkie wartości większe od 32767 są obcinane (dostają wartość maksymalną czyli 32767). W efekcie jasne fragmenty (np. gwiazdy), stają się wypalonymi białymi plackami, z którymi nie da się już nic zrobić.
Istnieją trzy sposoby załadowania takiego pliku:
1. Polecenie LOAD [nazwa], lub odpowiednia opcja z menu. Jest to metoda domyślna i prowadzi do efektów opisanych powyżej (obcięcie), więc raczej nas nie interesuje.
2. Polecenie LOADSX [nazwa]. Ładuje plik dzieląc poziom każdego piksela przez dwa. Otrzymujemy zakres 0..32767 bez obcinania. W tym przypadku tracimy wartość najmniej znaczącego bitu, czyli najsłabszy zarejestrowany sygnał. Różne są na ten temat opinie, niektórzy uważają, że to nie jest problem, bo tam są i tak tylko szumy, innym to przeszkadza - pozostawiam to do indywidualnej oceny.
3. Polecenie LOADSX3 [nazwa]. Ładuje plik odejmując od każdego piksela 32767. Otrzymujemy zakres -32768...32767, czyli pełne 32 bity bez obcinania. Wszystko będzie OK, jeżeli preprocessing został wykonany już wcześniej. Odejmowanie darków od tak załadowanego pliku może jednak spowodować, że w pewnych punktach wyjdą wartości mniejsze od -32768, a to da sygnał o wartości bliskiej maksymalnej (wynika to ze sposobu traktowania liczb całkowitych przez języki programowania i nie jest jakąś szczególną cechą IRIS-a). Jeżeli fotki będą tylko wyrównywane, to problemów nie powinno być, trzeba jednak sprawdzić, czy program w którym dalej będziemy takie zdjęcie obrabiać poradzi sobie z wartościami ze znakiem.
Polecenia z punktu 2 i 3 ładują po jednym pliku, ale mają swoje odpowiedniki w postaci komend:
CONVERTSX [wejście] [wyjście] [ilość]
CONVERTSX3 [wejście] [wyjście] [ilość]
które konwertują określoną liczbę plików o nazwach określonych przez parametr wejście na pliki o nazwie wyjście korzystając przy tym odpowiednio z metody opisanej w punkcie 2. lub 3.