W zależności od używanego sprzętu wyniki sesji astrofotograficznej mogą być zapisane w różnej postaci. Przed właściwą obróbką należy je przekonwertować do formatu FIT, FTS lub PIC zależnie od typu pliku wybranego na etapie konfiguracji programu.
W przypadku aparatów cyfrowych zapisujących zdjęcia w formacie RAW należy wykorzystać opcję Digital foto->Decode RAW files. Po jej uruchomieniu okno programu jest automatycznie zwijane do ikony, a na ekranie wyświetlane jest okno dialogowe Decode RAW files (rys.3.1.).
Rys.3.1. Okno konwersji plików RAW
W oknie eksploratora Windows należy zaznaczyć odpowiednie pliki RAW i przeciągnąć je do okna Decode RAW files. Jeżeli wśród zaznaczonych plików znajdą się takie, które nie zawierają zdjęć w formacie RAW określonym podczas konfiguracji Iris nie umieści ich na liście plików do konwersji. W polu Name wprowadza się nazwę dla plików wynikowych. Konwertowane pliki otrzymają nazwy rozpoczynające się od wprowadzonego ciągu znaków uzupełnionego kolejną liczbą od jedynki.
Funkcja Decode RAW files pozwala na bezpośrednią konwersję do zdjęcia kolorowego (przycisk RGB), czarnobiałego (przycisk B&W) lub formatu CFA - Color Filter Array (przycisk CFA). Obrazy w ostatnim z wymienionych formatów zawierają nieprzetworzoną informację o sygnale zarejestrowanym przez każdy z punktów matrycy kamery. Jeżeli to tylko możliwe zdjęcia powinny być konwertowane na ten właśnie format, ponieważ zapewnia on maksymalną efektywność dalszego procesu obróbki. Dokładne omówienie formatu CFA wykracza poza ramy tego opisu i zostanie wykonane w osobnym materiale.
Dane zapisane w innych formatach mogą być przekonwertowane przy pomocy odpowiednich opcji menu lub poleceń wprowadzanych w oknie komend.
Jeżeli wyniki zapisane są w pliku AVI lub 24-bitowym BMP (częste w przypadku kamer internetowych) należy przekonwertować je za pomocą opcji File->AVI conversion lub File-> BMP conversion. Obydwie opcje działają podobnie, podstawowa różnica polega na określaniu nazwy pliku. W przypadku pliku AVI należy jedynie wskazać odpowiedni plik na dysku. Jeżeli jest to BMP cała sekwencja powinna znajdować się w katalogu roboczym, a kolejne pliki muszą mieć nazwę rozpoczynającą się od takiego samego ciągu znaków, który jest zakończony kolejną liczbą, np. img1.bmp, img2.bmp, img3.bmp. W polu BMP input generic name wprowadza się początek nazwy wspólny dla całej sekwencji (generic name). Podobna zasada obowiązuje przy określaniu nazwy plików wynikowych. Zarówno w przypadku AVI jak i BMP wyniki konwersji mogą być zapisane w postaci czarnobiałej lub w kolorze (każdy kanał osobno).
W przypadku innych typów plików należy skorzystać z poleceń wprowadzanych w oknie Command. Zależnie od formatu pliku źródłowego należy zastosować odpowiednie polecenie np. BMP2PIC, JPG2PIC, TIFF2PIC, itp. Składnia wszystkich komend jest identyczna: pierwszym parametrem jest nazwa pliku wejściowego, drugim nazwa pliku wynikowego, trzecim liczba plików do konwersji. Konwersja jest przeprowadzana do formatu PIC lub FITS zależnie od ustawień wykonanych na etapie konfiguracji. Podobnie jak w przypadku opisywanej powyżej funkcji BMP conversion wszystkie przeznaczone do konwersji pliki powinny mieć nazwę rozpoczynającą się od takiego samego ciągu znaków, który jest zakończony kolejną liczbą. W taki sam sposób zostaną zapisane wyniki. Np.
TIFF2PIC IMG W 10
Polecenie spowoduje konwersję dziesięciu plików TIFF o nazwach img1.tif, img2.tif, ..., img10.tif na pliki PIC o nazwach W1.PIC, W2.PIC, ..., W10.PIC (lub odpowiednie pliki FITS).
Więcej komend związanych z ładowaniem pojedynczych obrazów i konwersją sekwencji zostało opisanych w dokumentacji (Command list). Warto przeczytać opis poleceń LOAD i CONVERT.