Na tym etapie obróbki korzystam z elementów omówionych w czterech punktach pełnego opisu programu:
Przed wykonaniem jakichkolwiek działań na plikach należy właściwie skonfigurować program: ustalić katalog roboczy i typ używanych plików (opcja File->Settings) oraz parametry kamery (okno dialogowe Camera settings). W moim przypadku katalogiem roboczym jest D:\Work, używam plikow typu PIC. Zdjęcia zostały wykonane Canonem 300D, zastosuję gradientową metodę interpolacji plików RAW (rys.1.1).
Rys.1.1. Konfiguracja programu
Na początku pewne wyjaśnienie. W tym punkcie można wykonać konwersję całego materiału do plików CFA. Ze względu na oszczędność miejsca na dysku i ciągłe pomyłki (nadpisane pliki :)) wykonuję kolejne operacje etapami. Zaczynam od konwersji plików z offset'em i wykonuję master offset, usuwam pliki źródłowe, powtarzam operacje w celu wykonania master dark, pozbywam się źródeł i powtarzam wszystko z flat'em. Po wykonaniu klatek kalibracyjnych zajmuję się właściwym materiałem.
Jako pierwszy powinien być wykonany offset (będzie potrzebny do utworzenia dark'a i flat'a). Zaczynamy od konwersji plików RAW na CFA (polecenie Digital photo->Decode RAW files). Zaznaczam pliki RAW w oknie eksploratora i przeciągam je do okna Decode RAW files, wprowadzam nazwę (cfa) i klikam na przycisku [->CFA...]. Wynikowe pliki trafią do katalogu roboczego (rys.1.2)
Rys.1.2. Konwersja na CFA
Po zakończeniu operacji wracamy do głównego okna programu i wybieramy opcję Digital photo->Make an offset. Określamy "generic name", liczbę plików i klikamy OK (rys.1.3).
Rys.1.3. Master offset
Utworzony master offset zapisujemy w pliku offset.pic wprowadzając w oknie komend polecenie
save offset
W tej chwili można usunąć niepotrzebne już pliki CFA zawierające materiał źródłowy (w moim przypadku pliki cfa1.pic i cfa2.pic).
Podobnie jak w poprzednim kroku konwertujemy pliki źródłowe (tym razem zawierające dark'i) i wybieramy polecenie Digital photo->Make a dark. Poza określeniem "generic name" i liczby plików w tym przypadku należy podać nazwę utworzonego przed chwilą master offset (plik musi być w katalogu roboczym) i wybrać sposób utworzenia dark'a. Ze względu na niewielką liczbę klatek tym razem zaznaczyłem Mean (średnia) - rys.1.4.
Rys.1.4. Master dark
Utworzony master dark zapisujemy w pliku dark.pic wprowadzając w oknie komend polecenie
save dark
Na tym etapie dodatkowo należy wykonać mapę gorących pikseli korzystając z polecenia
find_hot dark 100
W katalogu roboczym powstanie plik dark.lst zawierający pozycje punktów jaśniejszych od 100 (w przypadku moich plików program znalazł 3495 takich punktów). Oczywiście dobór wartości progowej zależy od liczby gorących pikseli i jakości dark'a.
Teraz można usunąć niepotrzebne pliki CFA z materiałem źródłowym i przystąpić do wykonania master flat. W tym przypadku nie dysponuję odpowiednim materiałem i pomijam ten punkt.